Alkol Bağımlısı Olduğumu Nasıl Anlarım?

18-04-2022

Alkol Bağımlılığı Nedir?

Alkol kötüye kullanımı, zararlı bir şekilde içmeniz veya alkole bağımlı olmanızdır. Alkolizm olarak da bilinen alkol bağımlılığı, her kesimden insanı etkileyen bir hastalıktır. Alkol bağımlılığı kendini çeşitli şekillerde gösterebilir. Hastalığın şiddeti, kişinin ne sıklıkla içtiği ve tükettiği alkol kişiden kişiye değişir. Bazı insanlar bütün gün çok içki içerken, diğerleri çok içer ve sonra bir süre ayık kalır. Bağımlılığın nasıl göründüğünden bağımsız olarak, aşırı derecede içme davranışı sergiliyor ve uzun süre ayık kalamıyorsa, bir kişi tipik olarak alkol bağımlılığına sahiptir.

Alkol Bağımlılığına Neden Olan Durumlar Nelerdir?

Uzmanlar bireyleri alkol bağımlılığına yatkın hale getirebilecek genetik, cinsiyet, ırk veya sosyoekonomi gibi faktörleri belirlemeye çalıştılar ama tek bir nedeni yok. Alkol bağımlılığında genetik, psikolojik ve davranışsal faktörler etkin rol oynar.

Alkol, beyninizin olumlu duygularla içme arasında bağlantı kurmasına yol açar ve sizi daha fazlasını istemek için motive eder. Daha fazla içtikçe ve bağımlılık devam ettikçe daha az zevk yaşayacaksınız (tolerans geliştireceksiniz) ve içmeyi bırakmaya çalıştığınızda yoksunluk belirtileri yaşayabilirsiniz. Ağır içiciler, geri çekilmeyi uzak tutmak için daha da fazla içmeye başlayacaklar.

Bu risk faktörleri sizi alkole daha bağımlı hale getirebilir:

• Genetik ve aile öyküsü; Alkol bağımlılığı olan bir ebeveyniniz veya yakın bir akrabanız varsa riskiniz artar.
  • Erken yaşta içki kullanımı, 18 yaşından önce içmeye başlarsanız, daha sonraki yaşamda alkol bağımlılığı geliştirme olasılığınızın dört kat daha fazla olabilir.
  • Sık içme, çok sık alkol almanın veya aşırı içmenin bağımlılığa yol açabilir.
  • Ruh sağlığı koşulları, Lancet Psychiatry'deki 2019 tarihli bir incelemeye göre, depresyon veya bipolar bozukluk gibi hastalıklar, özellikle kendi kendine ilaç tedavisi için alkol kullanıyorsanız, sizi alkol bağımlılığına yatkın hale getirebilir.
  • Travma geçmişi; çocuklukta istismar da dahil olmak üzere geçmişteki travmatik deneyimlerin, yaşamın ilerleyen dönemlerinde alkolizm geliştirmekle güçlü bir şekilde bağlantılıdır.
  • Sosyal faktörler, sosyal ve aile gelenekleri, kültürü, yetersiz ebeveyn desteği ve akran baskısının alkol bağımlılığında rol oynayabilir.

Alkol Bağımlısı Olduğumu Nasıl Anlarım?

Alkol bağımlılığını tanımak zor olabilir. Uyuşturucu maddelerden farklı olarak, alkol birçok kültürde yaygın olarak bulunur ve kabul edilir. Genellikle sosyal durumların merkezinde yer alır ve kutlamalar ve eğlence ile yakından bağlantılıdır. Toplumda ne zaman yaygın olduğu, arada sırada birkaç içki içmeyi seven biriyle gerçek bir sorunu olan biri arasındaki farkı söylemek zor olabilir.

Alkol bağımlılığının bazı belirtileri şunlardır:

• Artan miktar veya kullanım sıklığı
  • Alkol için yüksek tolerans veya "akşamdan kalma" semptomlarının olmaması
  • Sabah ilk iş gibi uygunsuz zamanlarda veya iş gibi uygunsuz yerlerde içmek
  • Arkadaşlıklardaki değişiklikler; alkol bağımlılığı olan biri, aynı zamanda çok içki içen arkadaşlarını seçebilir
  • Sevdiklerinizle temastan kaçınmak
  • Alkolü saklamak veya içerken saklanmak
  • Tutuklanma veya iş kaybı gibi yasal veya mesleki sorunlar

Bir bağımlılık zamanla kötüleşme eğiliminde olduğundan, erken uyarı işaretleri aramak önemlidir. Alkol bağımlılığı olan bir kişi erken teşhis edilip tedavi edilirse, hastalığın önemli sonuçlarından kaçınabilir. Tanıdığınız birinin alkol bağımlılığı olduğundan endişeleniyorsanız, onlara destekleyici bir şekilde yaklaşmanız en iyisidir. Onları utandırmaktan veya suçlu hissettirmekten kaçının. Bu onları uzaklaştırabilir ve yardımınıza karşı daha dirençli hale getirebilir.

Alkol Bağımlılığı Tedavisi Nasıl Olur?

Alkol bağımlılığını tedavi etmek karmaşık ve zorlayıcı olabilir. Tedavinin işe yaraması için alkol bağımlılığı olan kişinin ayık olmayı istemesi gerekir. Hazır değillerse onları içmeyi bırakmaya zorlayamazsınız.

Alkolizm için iyileşme süreci ömür boyu bir taahhüttür. Hızlı bir düzeltme yoktur ve günlük bakımı içerir. Bu nedenle birçok insan alkol bağımlılığının asla “tedavi edilmediğini” söylüyor. Alkolizmin erken tedavisi en etkilidir. Daha uzun süre devam eden bağımlılıkları kırmak daha zordur. Zor olmasına karşın, uzun vadeli bağımlılıklar da başarıyla tedavi edilebilir. Alkol bağımlılığı olan kişilerin arkadaşları ve aile üyeleri, profesyonel desteklere katılarak yararlanabilir.

Aylarca veya yıllarca ayık kalan alkol bağımlılığı olan biri, kendilerini tekrar içki içerken bulabilir. Tekrar ayılmadan önce bir kez içebilir veya bir süre içebilirler. Ancak bir nüksetme başarısızlığı göstermez. Önemli olan kişinin tedaviye devam etmesidir. Nihayetinde ayıklık, alkol bağımlılığı olan kişinin sorumluluğundadır. Alkol bağımlılığı olan kişi hala içiyorsa, yıkıcı davranışlara izin vermemek ve uygun sınırları korumak önemlidir. Bu, mali yardımı kesmek veya bağımlılığı yerine getirmelerini zorlaştırmak anlamına gelebilir. Alkol bağımlılığı olan birinin sevilen biri olarak, cesaretlendirmeye ve duygusal destek sağlamaya çalışın.

Rehabilitasyon

Alkol bağımlılığı olan biri için yaygın bir ilk tedavi seçeneği ayaktan veya yatarak rehabilitasyon programıdır. Yatarak tedavi programı 30 günden bir yıla kadar sürebilir. Birinin geri çekilme semptomları ve duygusal zorluklarla başa çıkmasına yardımcı olabilir.

Destek Grupları

Destek sisteminin türü ne olursa olsun, ayıkken en az birine dahil olmak yararlıdır. Ayık topluluklar, alkol bağımlılığıyla mücadele eden birinin günlük yaşamda ayıklığın zorluklarıyla başa çıkmasına yardımcı olabilir. Ayık topluluklar aynı zamanda ilişkilendirilebilir deneyimleri paylaşabilir ve yeni, sağlıklı arkadaşlıklar sunabilir. Ve bu topluluklar, alkol bağımlılığı olan kişiyi sorumlu kılar ve nüksetme durumunda başvurulacak bir yer sağlar.

Alkol bağımlılığı olan biri, aşağıdakiler de dahil olmak üzere diğer tedavilerden de yararlanabilir:

• İlaç Tedavisi
  • Danışmanlık
  • Beslenme Değişiklikleri

Bir doktor belirli koşullara yardımcı olmak için ilaçlar reçete edebilir. Örneğin, antidepresanlar, eğer alkol bağımlılığı olan biri depresyonunu tedavi etmek için kendi kendine ilaç kullanıyorsa. Veya bir doktor, iyileşmede yaygın olan diğer duygulara yardımcı olacak ilaçlar yazabilir.

Terapi, birisine iyileşme stresini nasıl yöneteceğini ve bir nüksetmeyi önlemek için gereken becerileri öğretmeye yardımcı olmak için yararlıdır. Ayrıca, sağlıklı bir diyet, alkolün kişinin sağlığına vermiş olabileceği kilo alma veya verme gibi zararları geri almaya yardımcı olabilir. Alkol bağımlılığı birkaç farklı tedavi yöntemini içerebilir. Her kişinin uzun vadeli ayıklığı destekleyecek bir iyileşme programına dahil olması önemlidir. Bu, depresyonda olan biri için terapiye vurgu yapılması veya şiddetli yoksunluk semptomları olan biri için yatarak tedavi anlamına gelebilir.