Sınav Kaygısı İle Nasıl Başa Çıkılır?

01-09-2021

Hayallerimizi süsleyen okula, işe ya da kariyerimizdeki bir üst noktaya çıkabilmek için sınavlara tabi tutuluyoruz ve bu sınavlar son derece zorlayıcı olabiliyor. Çoğu kişi bu sınavlardan önce kaygı ve korku hislerine kapılabilir. Kaygı bir seviyeye kadar kişileri harekete geçiren itici bir güç olarak sağlıklı bir duygudur. Fakat sınava karşı hissedilen bu kaygı ve korkunun aşırı düzeyde yaşanması kişinin günlük yaşantısını olumsuz etkileyerek performansının da azalmasına neden olur. İşte bu noktada kişiler sınav kaygısı ile başa çıkmanın yollarını aramaya başlar. Sınav kaygısı ile ilgili detaylara yer verdiğimiz yazımızı okumaya devam edebilirsiniz.

Sınav Kaygısı Nedir?

Sınav kaygısı, kişilerin sınava hazırlıklı olmasına rağmen öğrendikleri bilgileri hatırlamasına ve etkili bir şekilde kullanmasına engel olan yoğun kaygı durumudur. Kaygı, bir sınav öncesinde herkesin yaşayabileceği bir duygu olmasına karşın sınav kaygısı kişilerin başarılı olmalarını engelleyen aşırı ve yoğun kaygı, endişe ve korku durumudur. Kişilerin gerçekçi olmayan düşünce ve inançları, sınava yükledikleri anlam, çevrenin beklenti ve baskısı, mükemmeliyetçi kişilik yapısı gibi çeşitli durumlar kişilerde sınav kaygısı oluşumuna neden olabilir.

Sınav Kaygısı Belirtileri Nelerdir?

Sınav kaygısı kişilerde; zihinsel, duygusal, davranışsal ve fiziksel olmak üzere 4 farklı şekilde kendini gösterebilir. Bu belirtileri şu şekilde gruplayabiliriz:

Zihinsel belirtiler; kendini yetersiz ve değersiz görme, sürekli kendini eleştirme, odaklanmada güçlük çekme

Duygusal belirtiler; sinirli ve öfkeli olma, huzursuzluk, endişe, panik hissetme

Davranışsal belirtiler; çalışmayı erteleme, dikkatsizlik, unutkanlık, sınav hakkında konuşmayı reddetme

Fiziksel belirtiler; Terleme, titreme, kalp çarpıntısı, ağız kuruluğu, mide bulantısı, baş ağrısı, uyku ve yeme bozuklukları, yorgunluk ve halsizlik

Sınav yaklaşmaya başladıkça bu belirtiler artmaya devam ediyorsa sınav kaygısı ile başa çıkma ve tedavi yöntemleri hakkında araştırmalara başlanılabilir.

Sınav Kaygısı Tedavi Yöntemleri

İlginizi Çekebilir: Anksiyete Nedir, Belirtileri Nelerdir? Anksiyete ile Başa Çıkmanın 7 Yolu

Peki, sınav kaygısı ile başa çıkmak için neler yapılmalıdır? Yaşanılan bu kaygı ile başa çıkmak için öncelikle kaygı hissini bastırmak yerine onu kabul edip tanımaya çalışmak önemli bir ilk adım olacaktır. Hissedilen kaygının altında yatan nedenleri anlamaya çalışarak bu nedenler üzerinde çalışılabilir. Örneğin kişideki sınav kaygısı kişilerin gerçekçi olmayan inançlarından kaynaklanıyorsa bu durum tespit edilip farklı bir bakış açısından ele alınarak üzerinde çalışılabilir. Bunlarla birlikte nefes egzersizleri, gevşeme egzersizleri ve dikkatini başka noktalara odaklama tekniklerini kullanılarak yaşanılan kaygı ve korku hisleri kontrol altında tutulmaya çalışılabilir.

Herkesin kendine ait farklı özellikleri olduğu gibi kaygı ve korku duyguları ile başa çıkma yöntemleri de farklıdır. Bu noktada kaygı baş edilemeyecek düzeye ulaşmışsa bir uzmandan destek almak en etkili yol olacaktır.

Sınav Kaygısı İçin Psikoterapi Desteği Almalı Mıyım?

Sınav kaygısı ile başa çıkmak ve tedavisi için kişilerin kendi kendilerine yapacakları odaklanma ve nefes çalışmaları işe yarayabilir. Bununla birlikte kişiler yaşadıkları bu hislerle baş edemediklerinde psikoterapi desteği almayı düşünebilirler. Sınav kaygısı; yoğun anksiyeteye, uyku ve yeme problemlerine ve depresyona neden olarak kişilerin yaşamlarını olumsuz etkiliyorsa bir uzmandan psikoterapi desteği almak son derece etkili bir çözüm olacaktır. Alanında uzman kişiler tarafından sunulan psikoterapi desteği ile sınav kaygısı ile başa çıkabilir, kaygınızı sağlıklı bir şekilde yönetebilirsiniz.

Jetklinik.com alanında uzman kişiler ile danışanları online bir platform üzerinde buluşturmaya devam ediyor. Sınav kaygısı ile başa çıkma ve destek almak istediğiniz diğer tüm konularda sitemizi inceleyerek dilediğiniz uzmanı seçip randevunuzu oluşturabilir ve güvenle görüşmelere başlayabilirsiniz.